سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بک لینک چیست و چه تاثیری بر seo سایت دارااست؟

در شرایطی‌که می خواهید موفقیت خیر در سئو تارنما استخراج کنید، عنایت بک پیوند برای سایتتان را فراموش نکنید. هنوز هم بک پیوند جزو یکی فاکتورهای موثر در جایگاه بندی گوگل به شمار می رود، به دلیل آنکه با کمک آن می توانید اعتبار وب سایتتان نزد گوگل را بالا ببرید و در اینصورت جایگاه صفحه های خود در نتایج گوگل را بهبود ببخشید.

در پی در زمینه ی این گزینه صحبت میکنیم که بک پیوند دقیقا چیست، یک بک لینک خوب بایستی چه ویژگی هایی داشته باشد و درپی روش ی استیناف بک لینک و پیوند برای وب سایت را به شما آموزش میدهیم.

بک پیوند چیست؟

بک پیوند (Backlink) یا همان لینک سازی خارجی به معنای لینک سئو در مشهد  از یک کاغذ در یک تارنما به برگه ای از یک تارنما دیگر است. در حالتی که کسی به سایت شما لینک و پیوند دهد، در‌این‌صورت‌‌ شما یک بک لینک برای تارنما خود دارید و در شرایطی‌که شما به تارنما دیگری لینک دهید، آن وب سایت دارای یک بک پیوند از وبسایت شما خواهد بود.

تاثیر بک لینک و پیوند بر seo وب سایت چیست؟

بک پیوند بر سه نصیب مهم وب سایت شما اثر میگذارد. این سه قسمت عبارتند از:

1- سکو بندی (Ranking)

موتورهای کاوش گر مانند گوگل لینک و پیوند دهی را به عنوان رای متکی بودن به وبسایت در لحاظ می‌گیرند. مجموعاًًَ، هر چه به صفحه ها وب سایت شما پیوند بیشتر داده شده باشد، احتمال اینکه در مرتبه‌های نخستین نتیجه ها جستجو مربوط باشند، بیشتر می گردد.

2- قابل کشف بودن (Discoverability)

موتورهای جستجو با مرور مجدد صفحاتی که از قبلی وجود داشتند و مطالعه پیوند‌های موجود در آن‌ها، محتوای جدید را پیدا می کنند. رایا پارس ازآنجاکه موتورهای جستجو بیشتر صفحات دوست داستنی را مرور می کنند، در‌صورتی‌که از این صفحات محبوب بک لینک و پیوند دریافت کرده باشید، سریعتر محتوا نو شما‌را شناسایی کرده و ایندکس می کنند.

3- ترافیک ارجاعی (Referral Traffic)

هدف از بک لینک و پیوند این است که کاربران به صفحات مفیدی که در موتورهای جستجو وجود داراست، هدایت شوند. در واقع بک لینک‌ها قابل کلیک می‌باشند و وقتی که کاربری بر روی این لینک‌ها کلیک می کند، می‌تواند به تارنما شما وارد شود.

یک بک پیوند خوب چه ویژگی های دارد؟

تمامی بک لینک‌ها دارای بها یکسان نیستند. در این قسمت از نوشته‌ی‌علمی به شما میگوییم که یک بک پیوند خوب بایستی چه ویژگی هایی داشته باشد:

1- ارتباط موضوعی (Relevance)

گوگل به بک لینک‌هایی که به یک وبسایت مرتبط داده می‌شود، امتیاز بیشتری می‌دهد، زیرا احتمال کلیک کاربران بر روی آن بیشتر است. رایا پارس اما این گزاره به چه معناست؟ فرض نمائید که یک سایت لوله کشی از دو صفحه متعدد بک لینک و پیوند داشته باشد، یک ورقه درخصوص چرم باشد و زمینه صفحه ی دیگر فروش اسباب ساختمان سازی باشد، در اینصورت قیمت بک لینک و پیوند صفحه دومی بیشتر از کاغذ اولیه می باشد، به این دلیل‌که دارای ارتباط موضوعی با وبسایت لوله کشی میباشد.

2- اعتبار (Authority)

بک لینک از صفحه ها وب حاذق، اعتبار (Authority) بیشتری نسبت به سایت‌های ضعیف برای سایت شما ساخت می کند. فی مابین آتوریتی یک برگه و ترافیک ارگانیک یک رابطه اشکار وجود دارد. اما همیشه بک پیوند از صفحه های توانمند منجر ارتقا اتوریتی (اعتبار صفحه) نمی‌شود.

نمودار رابطه ی در میان اعتبار صفحه های وب با معیار ترافیک طبیعی

براساس اطلاعیه گوگل، اعتبار یک شیت به طور متساوی دربین تمام پیوند‌های خروجی در برگه سایت تقسیم میگردد. بدین ترتیب در صورتی از دو شیت بک لینک و پیوند داشته باشید و یکی دارای لینک و پیوند‌های خروجی بیشتری نسبت به ورقه دیگر باشد، اگر سایر وضعیت این دو شیت با یکدیگر مشابه باشد، لینکی که از شیت با لینک و پیوند خروجی کمتر داده شد‌ه‌است، آتوریتی (اعتبار) بیشتری دارااست.

البته این مورد به همین سادگی نیست. چون گوگل کارداران گوناگون دیگری نیز در مطالعه ترازو بها بک لینک و پیوند ها در حیث میگیرد. مثلا لینک سازی داخلی نیز به آتوریتی یک کاغذ امداد می کند.

قرائت این مقاله را از دست ندهید: اهمیت لینک و پیوند سازی داخلی چیست

3- ترافیک (TRAFFIC)

بک پیوند‌ها از صفحات پربازدید معمولا بیشتر از صفحات نادر بازدید ترافیک برای وبسایت ساخت می کنند. اما سوال مهم این می‌باشد که آیا بک لینک و پیوند از صفحه ها پربیننده تاثیر مثبت بیشتری بر مرتبه بندی تارنما در گوگل نسبت به صفحه ها با بازدید کمتر دارد؟ برای پاسخ به این سوال 44.589 تارنما مختلف بازرسی شده است که منفعت ی آن به صورت زیر می باشد:

یک رابطه کم البته بدیهی در میان جایگاه بندی و بک لینک از صفحه های با ترافیک ارگانیک وجود داراست. البته نکته‌ای که وجود دارااست این است که تعداد لینک‌های جانور در یک صفحه و آتوریتی آن شیت عنایت بیشتری در تاثیر بک پیوند ها دارا‌هستند.

4- محل قرار گیری (Placement)

از‌آن‌جا‌که کاربران به احتمال زیاد بر روی لینک‌های پر رنگ بیشتر کلیک می کنند، بعضا از بک لینک و پیوند‌ها در تارنما‌ها از قدرت بیشتری نسبت به سایر بک لینک و پیوند‌ها منتفع میباشند.

در‌صورتی‌که لینکی در نصیب محتوای مهم یک برگه باشد و برای آن از خود کار و رنگ دیگری استفاده شده باشد که سبب برجسته شدن آن شود و از جمله‌ای برای پیوند دهی مستعمل باشد که قابلیت و امکان اینکه کاربر بر روی آن کلیک کند بیشتر باشد، به احتمال زیاد این پیوند تاثیر بسیار زیادی بر رنک وبسایت شما دارااست.

از طرفی درصورتی که از ویژگی‌هایی استفاده کنید که احتمال کلیک کردن بر روی آن معدود باشد، مانند قرار تهیه نمودن لینک و پیوند در تحت کاغذ با همان رنگ و همان اتومات مجموع متن و به کار گیری از انکر تکستی که گزینه علاقه کاربران نیست، این بک لینک بر رنک سایت شما تاثیری ندارد.

همیشه هنگام لینک و پیوند‌دهی بدین مورد اعتنا نمایید که محل قرار گیری بک پیوند به سایت شما در کجا قرار می گیرد. در شرایطی که پیوند شما در قسمت تحت صفحه باشد یا در نوار کناری (ساید بار) یار و همدم با لینک پنجاه تارنما دیگر باشد، احتمالا هیچ تاثیری بر روی جایگاه بندی وب سایتتان ندارد و شما بیهوده برای ایجاد کرد بک پیوند هزینه کرده اید.

تلاوت این نوشته ی علمی را از دست ندهید: به چه شکل در ورقه اولیه جستجو گوگل قرار بگیریم

5- لینک و پیوند followed در قبال nofollowed

لینک نوفالو معمولا بر سکو بندی صفحات وب سایت تاثیر نمی گذارد اما بعضی وقتها تاثیر مقداری تشکیل داد می کند. از‌آنجا که لینک سازی خارجی نیاز به زمان و همت زیادی داراست همیشه در پی لینک دهی فالو باشید و این مورد را در الویت خود قرار دهید. ولی در صورتی‌که لینک و پیوند نوفالو شده نیز به تارنما شما دادند، زیاد اندوهگین نشوید، زیرا این قابلیت وجود دارد که این بک لینک و پیوند بر seo وب سایتتان تاثیر مثبت بگذارد.

6- انکر تکست (Anchor Text)

انکر تکست به لغت ها قابل کلیکی گفته میگردد که بک لینک و پیوند با به کارگیری از آن‌ها ایجاد کرد می شود. گوگل در اطلاعیه‌های خود اعلام کرده است که انکر تکست بر مرتبه بندی صفحه ها وب سایت اثر می‌گذارد.

گوگل از چند تکنیک برای بهبود کیفیت جستجو استفاده می کند که برای مثال این تکنیک‌ها می توان به محتوای هر برگه، انکر تکست و اطلاعات مرتبط به آن اشاره کرد.

مطابق تحقیقاتی که روی 38.614 شیت متفاوت وب صورت گرفته هست، معلوم گردیده که در بین انکر تکست و درجه بندی وبسایت‌ها همبستگی ضعیفی وجود دارااست.

در نهایت می بایست خاطرنشان کرد درصورتی که چه انکر تکست مهم میباشد، ولی تاثیر آن به اندازه سایر مولفه‌ها نمی باشد.

چه گونه می قدرت بک لینک ها را رسیدگی کرد؟

برای تحقیق بک پیوند‌های یک سایت دو شیوه وجود دارد. در روش اولیه شما تنها می توانید وب سایت‌هایی که متعلق به شما هست را از نظر لینک ‎دهی تفحص نمایید. اما در روش دوم ضمن وب سایت خود، لینک و پیوند‌های سایر وبسایت‌ها را نیز می توانید تحقیق کنید:

رسیدگی بک لینک و پیوند در Google Search Console

سرچ کنسول گوگل (Google Search Console) به شما اطلاعاتی درباره ترافیک ارگانیک و همت کلی وب سایتتان می دهد و به کار گیری از این ابزار رایگان هست. تنها ما یحتاج برای خود یک اکانت بدون پول ایجاد کرد فرمایید و در آن مالکیت تارنما خود را تائید فرمایید. بعداز اینکه برای خودتان یک حساب کاربری تشکیل داد کردید روی آیتم Links در نوار کناری کلیک نمایید.

در نصیبExternal links تعداد مجموع بک لینک و پیوند‌های منحصر به فرد وب سایتتان وجود دارااست و شما می‌توانید آن‌ها را ببینید.