سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش نحوه ایجاد و تنظیم نماها و فیلترها در گوگل آنالیتیکس

 

در نوشته‌ی‌علمی گذشته که راهنمای بی نقص نصب و به کارگیری از گوگل آنالیتیکس سئو سایت   برای اشخاص مبتدی و تازه کار بود کلام‌هایی درباره با اجزای اول گوگل آنالیتیکس نمودیم ولی در پی قصد داریم به شکلی ظریف و مصور هرکدام از این مفاهیم و روش ساخت‌و‌ساز و استعمال از آن‌ها‌را تماما تشریح کنیم درین نوشته‌ی‌علمی به طرز ساخت‌و‌ساز و تهیه نما ها و غربال ها در گوگل آنالیتیکس پرداخته ایم.

 

جهت مشاهده (Views) نماهای دارای ربط به یک زیرمجموعه در اکانت کاربری گوگل آنالیتیکس لازم میباشد در وهله نخستین روی آیتم Admin در حیطه ردیف سمت چپ ورقه کلیک کرده و بعدازآن در شیت‌ای بعدی از ردیف View مورد View Settings را گزینش کند.

 

 

زمانی‌که یک زیرمجموعه یا این که به‌اصطلاح Property را ساخت‌و‌ساز می کنید و آن گاه بر روی آیتم View Settings کلیک میکنید گوگل آنالیتیکس به‌شکل اتومات یک نمای سوای هر نوع غربال به‌تیتر All Web Site Data را ساخت و ساز می‌نماید.

این نمایه حاوی کلیه داده‌های نپخته و غربال نشده‌ای میباشد که از زیرمجموعه مرتبطش عده‌آوری گردیده‌اند. همینطور این را هم خاطرنشان کنیم که اسم View مورداشاره را به Raw data تغییر و تحول دهیم تا هر توشه که‌این نما را مشاهده کردیم به خیال داشته باشیم بر روی‌داده‌های جان دار در آن هیچ فیلتری اعمال نشده میباشد.

 

 

 

 

برای تغییر‌و تحول اسم یک نمایه می بایست عبارت موردنظر خویش را در بخش View Name تایپ فرمائید و بعدازآن بر روی دکمه‌ای Save در انتهای ورقه کلیک نمایید.

در‌این مرحله قصد داریم یک نمایه آزمایشی Test View تولید کنیم تا توانا باشیم از این طرز هر توشه پیکربندی گزینه آزمایش در اختیار بگذاریم؛ البته سؤال این میباشد که چرا به یک نمایه تستی نیاز داریم و آزمودن تنظیماتی که هر مرحله اعمال می شوند اهمیت دارا هستند؟ در صورتی‌که در اجرای پیکربندی اشتباهی را مرتکب شویم قابلیت و امکان دارااست سهواً داده ها مهمی را از دست دهیم که می‌توانستیم از زیرمجموعه مقصود استخراج‌کنیم. لذا مناسب میباشد هر تنظیمی که قصد اعمال کردنش راداریم، نخست در نمای آزمایشی بیازماییم.

 

برای ساخت و ساز نمای تستی بر روی منو کشویی View کلیک فرمایید و آیتم Create new view را گزینش نمایید.

در ورقه بعدی که بازخواهد شد اسم نمای جدید ایجادشده را Test View بگذارید

 

 

و بعد روی دکمه‌ی Create View کلیک فرمائید.

 

 

بعد از تولید View یک‌توشه دیگر به کاغذ‌ی Admin بازخواهیم گشت، اما این توشه در ردیف View مورد‌ی Test View گزینش‌شده‌است. درین مرحله و از ردیف یادشده آیتم‌ی View Settings را گزینش فرمائید. در برگه‌ی View Settings قدری به سمت پائین برگه اسکرول فرمائید و آنگاه در قسمت Bot filtering آیتم‌ی Exclude all hits from known bots and spiders را تیک بزنید. این فعالیت به شما امداد می‌نماید ترافیک بات‌های موتورهای کاوش و مواقعی دیگر ازاین‌دست را غربال کرده و آن‌ها‌را در داده‌های عده‌آوری‌گردیده و گزارش‌های ساخت‌و‌ساز گشته بر مبنایشان دخیل نکنید. بعداز تیک زدن آیتم‌ی نام برده روی دکمه‌ی Save کلیک نمائید.

 

 

در‌این مرحله می بایست یک نمای کلی یا این که Master View ساخت‌و‌ساز کنیم از این نما برای اخذ همه گزارش‌های و استدلال‌ها به کار گیری خوا هیم کرد. اما این توشه قصد نداریم از در آغاز نمای جدیدی تولید کنیم بلکه نمای تستی Test View خویش را اسکن کرده و فقط اسم آن را تغییر‌و تحول خوا هیم بخشید.

برای نسخه برداری کردن یک نما بعد از گزینش آن، روی دکمه‌ی Copy View که در بالای سمت راست کاغذ واقع‌گردیده کلیک میکنیم. بعد از آن اسم نمای نو، یعنی Master View را وارد کرده و دکمه‌ی Copy View را کلیک می کنیم.

 

 

در صورتی‌که به منوی View بازگردید، می توانید هر سه نمایی که تابه‌درحال حاضر ساخته‌ایم را ملاحظه کنید. موردنیاز میباشد بدین نکته اشاره‌کنیم زمانی یک نما را نسخه برداری می کنید همه فیلترها و پیکربندی آن نیز در نمای نو ایجادشده اعمال میگردند.

 

درپی بخوانید:  چک آمار جستجوی وبسایت در گوگل آنالیتیکس

از جمله، در شرایطی که ما نمای Master View را با اسکن کردن Test View بسازیم ازآنجایی‌که در نمای آزمایشی مورد‌ی Exclude all hits from known bots and spiders را فعال کرده بودیم، این آیتم به‌شکل پیش‌فرض برای Master View هم فعال خواهد بود

 

 

تا این مرحله از فراگیری سه نما ساخت‌و‌ساز کرده‌ایم. Raw View که از آن برای توده‌آوری همگی داده ها و حمایت کننده گیری از آنها استعمال خوا‌هیم کرد، Test View که پیوسته پیکربندی تازه و سود‌شان را در آن آزمایش خوا‌هیم کرد و درنهایت Master View که برای گزارش‌گیری‌ها و چک‌های روزمره کاربرد خواهد داشت. هم اکنون می بایست روی هر نما فیلترهایی را اعمال کنیم تا برای آنالیتیکس مشخص و معلوم گردد در هر کدام از آن ها چه داده‌هایی می بایست جمع آوری و به اکران درآیند.

 

نخست به سراغ نمای آزمایشی Test View میرویم تا یک غربال رایج را روی آن اعمال کنیم؛ فیلتری که به امداد آن قادر خواهیم بود شناسه‌های IP ترافیک داخلی گروه خویش را نادیده بگیریم، یا این که اساسا بازدیدهایی که کارمندانمان از وب سایت یا این که خدمت خویش گروه به فعالیت می آورند در لابه‌لای داده‌های که ذخیره می گردند وجود نداشته باشند.

 

برای فعال سازی چنین فیلتری ابتدا Test View را تعیین می کنیم و بعد روی آیتم‌ی Filters کلیک میکنیم.

 

 

 

در شیت‌ی بعدی روی دکمه‌ی Add Filter کلیک می کنیم تا به ورقه‌ای دیگر هدایت شویم. هم اکنون به سراغ فریم Filter Name میرویم و اسم موردنظرمان را برای فیلتری وارد می کنیم که در اکنون ساختش هستیم. به عنوان مثال خواهیم توانست از عبارت Exclude internal traffic به معنای جداسازی ترافیک داخلی به کارگیری کنیم.

 

 

خدمت گوگل آنالیتیکس اساسا دو نوع غربال را در چنگ استفاده کننده میگذارد که دربرگیرنده از پیش تعریف‌و‌تمجید‌گردیده Predefine و سفارشی Custom میشوند

فیلترهای از پیش تعریف و تمجید‌گردیده، اصولا قالب‌هایی با پیکربندی فراهم می‌باشند که مشتمل بر جزئیاتی رایج با کاربردهایی همگانی می گردند؛ البته با فیلترهای سفارشی میتوانید فیلتری را پباده سازی و در آن مشخص و معلوم فرمایید چه نوع داده‌ای توده‌آوری، نادیده یا این که حتی بازنویسی خواهد شد.

 

ازآنجایی‌که بخش اعظمی از یوزرها رغبت دارا هستند ترافیک داخلی شرکتشان در داده‌های عده‌آوری‌گردیده و گزارش‌های مربوطه نادیده گرفته گردد، آنالیتیکس برای آن‌یک غربال از پیش تمجید‌گردیده یا این که Predefine تدارک چشم میباشد؛ بدین ترتیب در اینجا نوع غربال را روی از پیش تعریف‌و‌تمجید‌گردیده قرار میدهیم.